کفش هایی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم برای انواع مسابقه ، دویدن روزمره و پیاده روی مورد بررسی قرار گرفته اند.

 

آیا به دنبال یک جفت کفش رانینگ مناسب برای شروع سال جدید هستید؟ آیا به دنبال یک کفش مناسب برای پیاده روی و دویدن روزمره هستید؟ کفش مسابقه را چگونه انتخاب کنیم؟  ما برای کمک اینجا هستیم. فاکتور های طلایی و مهمی برای بالا بردن کیفیت کفش‌ها وجود دارد به عنوان مثال سبک تر، راحت‌تر و سریع‌تربودن آن ها است که منجر به بهبود رکورد  در روزهای مسابقه و بهتر شدن تمرینات سخت وهمچنین از همه مهم تر بهبود دویدن روزمره می‌شود

اما پیدا کردن یک جفت کفش مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید: سبک منحصر به فرد دویدن شما، وزن شما، سطحی که روی آن می دوید، شکل پاها و حس شما هنگام پوشیدن کفش.

برای آسان‌تر کردن انتخاب و خرید کفش مناسب دویدن شما، ما اینجا در فنزواستایل، راهنمای کامل بهترین کفش‌های دویدن موجود در بازار در سال 2024 را در زیر گردآوری کرده‌ایم. کفش‌هایی برای دویدن‌های آسان، دوی‌های طولانی و روز مسابقه، همچنین کفش‌هایی که برای افراد خاص از جمله مبتدیان و حرفه‌ای ها طراحی شده‌اند را پیدا خواهید کرد.

 

فنزواستایل به طور مداوم در تلاش است بهترین و جدید ترین کفش های عرضه شده توسط شرکت های مطرح را سریعا در پیست و جاده مورد تست قرار دهد تا از هر نظر کفش های وارد شده به بازار ارزیابی کند. این ارزیابی شامل بررسی تناسب، راحتی، جنس، پاخور کفش، تنفس، بررسی عملکرد و… می‌باشد.

 

1/ بهترین کفش برای دویدن استقامت  (5 تا 10 کیلومتر) Nike Vaporfly Next 3

با اینکه دونده های زیادی مانند الیود کیپچوگه برای ماراتن و مسابقه های بزرگ از کفش هایی چون Alphafly نایکی برای زدن رکورد های شگفت انگیز استفاده کرده اند اما به احتمال زیاد بعد از تولید Nike Vaporfly Next 3  دیگر کسی سمت کفش دیگری نخواهد رفت. اگر به دنبال بهترین کفش رانینگ و مناسب برای فعالیت های استقامتی هستید Nike Vaporfly Next 3 را دست کم نگیرید.

Nike Vaporfly Next 3

خرید کفش نایک Nike Vaporfly Next

شرکت نایکی Vaporfly را از لاستیک به بالا بازبینی کرده است و به دنبال آن است که آن را به سبک‌ ترین کفش بازار تبدیل کند که به نظر موفق هم ظاهر شده است. یکی از تلاش‌ها برای اصلاح وزن در شکل دادن به زیره میانی انجام شده و اکنون فوم از جاهایی که نیازی به آن نیست برداشته شده است.

لاستیکی قسمت زیرین جلو پا نیز از بین رفته است و با شبکه ای از خرطوم های الماسی شکل جایگزین شده است. آزمایش‌کنندگان ما گزارش کردند که Vaporfly احساس بلندی و شلختگی را که تقریباً در تمام کفش‌های جدید وجود دارد، از بین می‌برد.

همچنین رویه بالایه کفش بسیار تنفس پذیر است اما قابلیت کشسانی ندارد و این امر باعث می‌شود شما در هنگام بستن بند های کفش پرهیز بیشتری نشان دهید.

 

2/بیشترین برگرداندن انرژی Nike Air Zoom AlphaFly 2

اگر یک بار در پیمودن مسافت های بالا از آلفا فلای استفاده کنید قطعا به سراغ کفش دیگری نخواهید رفت و این کفش را از بهترین کفش های دویدن میدانید. زیره ZoomX فوق العاده این کفش بیشترین حس سبکی را برای شما ایجاد می‌کند و انرژی زیادی را در بازگشت از زمین برای شما به ارمغان می‌آورد.(زیره های ZoomX نایکی بیشترین برگرداندن انرژی را برای شما به ارمغان می‌آورد)

این کفش برای پیمودن مسافت های بلند و روز مسابقه یک انتخاب بسیار مناسب و بجایی می‌باشد. در خرید کفش  AlphaFly 2 واقعا شک به دلتان راه ندهید
AlphFly-2

 

 

خرید کفش نایک Nike AirZoom AlphaFly 2

3/آدیداس مناسب برای دو های استقامت َAdidas Adios Pro 3

Adizero Adios Pro 3 شاهکار محصولات Adizero Racing است. برای ورزشکاران ساخته شده است تا به شاهکارهای باورنکردنی و رکورد های فوق العاده دست یابند. این کفش های رانینگ آدیداس برای بهینه سازی و بهبود راندمان دویدن ساخته شده اند. با کربن تزریق شده، سبکی کارآمدی را برای ورزشکاران و افراد فراهم می کند. LIGHTSTRIKE PRO (دو لایه از مقاوم ترین فوم های آدیداس. ارائه بهترین تجربه دویدن هنگام مسابقه در مسافت های طولانی) بسیار سبک در دو لایه از انعطاف پذیرترین فوم ها به شما کمک می کند انرژی را در طولانی مدت حفظ کنید. همه اینها بر روی یک لایه نازک لاستیکی برای کشش فوق العاده در شرایط مرطوب و خشک سوار می شوند. همچنین تنفس پذیری این کفش فوق العاده بالاست.

adizero-adios

 

 

4/ بهترین اسیکس برای دویدن روزمره Asics GEL-Nimbus 25

Asics Gel-Nimbus 25 برای چه کسانی مناسب است؟ این کفش برای دویدن در جاده ها و مسیر های نرمال برای خانم ها و آقایان مناسب است. همچنین برای کسانی که فرود نرم را دوست دارند، یک کفش با حداکثر بالشتک و مقدار فوم مناسب است.برای دوندگان مبتدی که تازه دویدن را شروع می کنند مناسب است همچنین دوندگان با تجربه تر از آنها به عنوان یک کفش دویدن روزمره برای دویدن با سرعت متوسط استفاده می کنند.

همچنین این کفش برای گرم کردن و پرش بر روی سکو ها نیز مناسب است زیرا که این کفش بر خلاف مدل های استقامتی، سطح مقطع بالایی دارد.

مدل GEL-NIMBUS 25 دارای بالشتک پیشرفته برای کفش است، از جمله فناوری FF BLAST™ PLUS ECO و فناوری PureGEL™ برای پشتی کفش . زبانه نیمباس 25 به روز شده و راحتی و انعطاف کفش را بهبود می بخشد.

Asics GEL-Nimbus 25

5/یک انتخاب دیگر از اسیکس برای دویدن روزمره Asics Gel-Kayano 30

با کفشی به محبوبیت ژل کایانو، به روز رسانی آن همیشه ریسک بزرگی را به همراه دارد. اما در این مورد، انگار نتیجه خوبی را به همراه دارد.

در بروزرسانی این کفش افزایش نسبتاً زیاد ارتفاع پشته به چشم می‌خورد، 30 میلی متر در قسمت جلویی پا و 40 میلی متر در پاشنه. این باعث می‌شود که کفش حجیم‌تر به نظر برسد، اما شما هرگز آن را احساس نمی‌کنید همچنین باعث جهش، راحتی و یک سواری پرانرژی و لذت بخش می‌شود.

این کفش در مقایسه با بهترین های روزدنیا 30 تا 40 گرم سنگین تر است اما پایداری بالا این کفش باعث مناسب بودن آن برای هر نوع گام برداری در دویدن شده است.

Asics Gel-Kayano 30

 

 

 

6/دویدن روزمره اینبار با نایکی Nike Pegasus 40

بدون شک هر کفشی را بهر کاری ساختند به عنوان مثال کفش های دو های بسیار بلند و ماراتن به هیچ وجه برای فعالیت های سرعتی که همراه با تغییر ناگهانی مسیر هستند مناسب نیست . اما پگاسوس بدون شک یک کفش مناسب با یک سطح مقطع مناسب همراه با تنفس پذیری بالا برای انجام تمامی فعالیت های سرعتی و ناگهانی می‌باشد.

پگاسوس به معنای واقعی یک کفش مناسب برای انواع دویدن ها می‌باشد، این محصول تغییرات جزئی را نسب به مدل های 39 و 38 تجربه می‌کند و تجربه ها نشان داده است. پگاسوس 40 با افزایش انعطاف پذیری در زیره کفش بهترین عملکرد را نسبت به سایر مدل های Peg دارد.

 

 

nike pegasus 40

 

 

اما واقعا دلیلی وجود دارد که پگاسوس در چهلمین تکرار خود قرار دارد . فقط چند تغییر جزئی در آخرین نسخه این کفش شامل یک نوار وسط پا که به تازگی طراحی شده است برای تناسب ایمن تر، و رویه مشبک تک لایه طراحی شده برای تنفس بیشتر و کمک به بهبود جریان هوا در شرایط عرق کردن می‌باشد.

پگاسوس 40 شامل دو لایه زیره ایر زوم – در قسمت جلویی پا و پاشنه – است که به ایجاد احساس پاسخگویی و انرژی کمک می کند. در حالی که مطمئناً یکی از نسل جدید کفش‌های بالشتک‌ دار نیست اما وقتی وارد پگاسوس می‌شوید، بلافاصله احساس راحتی می‌کنید.

خرید کفش نایک پگاسوس

 

7/پاسخ به دو های بلند این بار با Hoka Clifton 9

نهمین نسخه از کلیفتون، سبک تر و زیباتر از همیشه راه اندازی شده است. Clifton 9 جدید با کاهش وزن و اضافه کردن 3 میلی متر به ارتفاع پشته، تجربه ای متفاوت با فوم جدید با طراحی زیره بهبود یافته ارائه می دهد. با حذف روکش‌ها و زبانه‌ای ساده با یک قسمت داخلی یک طرفه کیفیت محصول را به شدت بالا برده است.

این کفش برای دویدن روزمره و پیاده روز به شدت مناسب و کاربردی است.

Hoka Clifton 9

خرید کفش نایک Hoka Clifton 9

 

8/ انتخاب مناسب برای روز مسابقه با هوکا  HOKA Rocket 2

 

با صفحه فیبر کربنی که بین دو لایه فوم فوق‌العاده واکنش‌پذیر قرار گرفته است هوکا راکت قطعا تغییرزیادی را در روز مسابقه ایجاد می‌کند. وزن پایین این کفش می‌تواند یکی از مزیت های آن باشد. حس پیشروی بالایی که در این این کفش وجود دارد واقعا در هنگام دوییدن احساس می‌شود.

ارتفاع قابل توجه 36 میلی‌متر در پاشنه و 31 میلی‌متر در قسمت جلویی پا معمولاً ممکن است به کمی بی‌ثباتی جانبی منجر شود، اما این با کف پای نسبتاً گسترده جبران می‌شود.

Hoka rocket 2

9/انتخاب مناسب برای دویدن روزمره با نایکی Nike Invincible 3

در این مدل که نسخه سوم از اینوینسبل نایک است رویه Flyknit که قبلاً ضخیم (و داغ) بود با یک نسخه براق جایگزین شده است که به مراتب تنفس را بهتر می کند. فوم ZoomX در نسخه سوم این کفش کمی ضخیم تر شده است و مواد زیره میانی این کفش مانند Vaporfly و Alphafly می‌باشد. به علاوه، تمام بالش های حجیمی که در دو نسخه اول کفش را پوشانده بود، از بین رفته است.

تیم آزمایش فنزو استایل این کفش را برای دویدن های ریکاوری و دویدن های آسان (نوعی از دویدن که باید بیشتر مسافت پیموده شده شما را تشکیل دهد) مناسب دیده است.

Nike Invincible 3

خرید کفش نایک Nike Zoomx Invincible Run FK 3

10/یک کفش مناسب برای تمام نیاز ها Brooks Glycerine 20 spece

قطعا بروکس گلایسرین 20 یکی از بهترین محصولات این برند می‌باشد که برای رانینگ بسیار مناسب و کاربردی می‌باشد. این کفش سبک بودن منحصر به فردی دارد. ظاهر این کفش بسیار زیبا طراحی شده است و یکی از انتخاب های مناسب برای خرید کفش رانینگ می‌باشد.

بروکس گلایسرین 20 برای تمامی سطوح یک کفش مناسب می‌باشد. و به راحتی ضربه های ناشی از دویدن را جذب ‌میکند و شما را مقابل های درد های شین اسپلینت ناشی از دویدن در امان نگه می‌دارد.

بروکس گلایسرین

هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض کفش داریم؟

برای این پاسخ به این سوال باید فاکتور های زیادی را مورد بررسی قرار دهید به عنوان مثال محیطی که در آن تمرین می‌کنید و دمای آن محیط از فاکتور های خارجی و وزن شما و مورد راه رفتن و یا دویدن شما نیز فاکتور هایی هستند که تعیین می‌کنند زیره یک کفش چقدر می‌تواند عمر کند.

بهترین راهکار برای طولانی تر شدن عمر یک کفش رانینگ بدون شک استفاده از کفش های مخصوص دویدن به صورت چرخشی می‌باشد به این صورت که به عنوان مثال شما از دو عدد کفش به صورت همزمان استفاده کنید. این باعص می‌شود فوم کفش زمان مناسب برای برگشتن به حالت قبل را داشته باشد.

همچنین شستن کفش های به صورت منظم نیز یکی از فاکتور های بسیار مهم برای عمر طولانی مدت کفش ها می‌باشد.

 

چگونه می‌توانیم بهترین کفش دویدن را انتخاب کنیم؟

برای اینکار کافیست به یک فروشگاه کفش دویدن بروید و از کفش ها دیدن کنید و پای خود و نحوه دویدن و راه رفتن خود را در آنجا مورد بررسی قرار دهید.

برای این کار ما در فنزواستایل با احمد مهردادیان یکی از قهرمانان دو و میداانی صحبت و مشاوره کردیم. به گفته ایشان سه نوع اصلی مدل گام برداشتن از افراد وجود دارد که لازم است دوندگان با توجه به این موارد در هنگام انتخاب کفش اقدام نمایند این موارد شامل :

اور پورناسیون (Overpronation): این مدل که رایج ترین مدل دویدن و در بین دوندگان است معمولا وزن در آن به لبه داخلی کفش وارد می‌شود. چرا که قسمت داخلی کفش بیشتر زمین را حس می‌کند.

نرمال(Neutral) : این مدل نرمال است که کفش پا به صورت برابر زمین را لمس می‌کند. که در این زمان شما به یک کفش خنثی نیاز دارید

آندرپروناسیون/سوپینیشن(Underpronation / supination): زمانی که وزنه شما در حین برداشتن یک قدم روی لبه های بیرونی پاهایتان می غلتد. کفش های خنثی برای این نوع راه رفتن بهترین هستند.

برای هر سه حالت کفش هایی در نظر گرفته شده است که در مقاله ای دیگر به آنها پرداخته ایم.

چگونه می‌توانیم بهترین کفش دویدن را انتخاب کنیم؟


بهترین کفش ها برای اور پورناسیون (Overpronation) کدام اند؟


 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *