.به طور کلی کفش های برند در بازار شامل دو دسته کلی می‌شوند. دسته اول کفش هایی که زیر نظر کمپانی اصلی (نایک، آدیداس، نیوبالانس و …) تولید می‌شوند که به آن‌ها کفش اورجینال یا اصل گفته می‌شود. دسته بعدی که این مقاله در مورد آن است کفش هایی ست که تولیدشان تحت نظارت شرکت اصلی کفش و کتونی نیست. این دسته از کفش ها تحت نام هایی مانند کفش های کپی، مستر کوالیتی، ویتنامی و … شناخته می‌شوند. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که فرق مستر و های کپی چیست؟


به طور کلی شرکت های نایکی، آدیداس و دیگر کمپانی های مطرح کفش، برای کاهش هزینه تولید، سفارشات تولید خود را به صورت برون سپاری به کارخانه های شخصی در کشورهای آسیای شرقی سفارش می‌دهند. علت اصلی این اتفاق سخت بودن قوانین مربوط به کار و کارگر در کشورهای آمریکایی و اروپایی‌ست. عمده تولیدات کفش اورجینال نیز در کشور چین صورت می‌گیرد، به همین علت لیبل Made in China در زبانه کفش یکی از نشانه‌های نچندان مستحکم برای اورجینال بودن کفش است.

دروغی بزرگ به نام کفش ویتنامی؛ کفش کیفیت ویتنام چیست؟

اگر در بازار کفش های وارداتی گشت و گذاری داشته باشید، حتما عبارت کفش ویتنامی به گوش‌تان آشناست. همین اول کار خیالتان را راحت کنیم، هیچ کفشی از ویتنام به ایران وارد نمی‌شود. نه تنها کفش، که با جستجو در سایت های مربوطه، هیچ محموله هوایی و دریایی از مبدا ویتنام به مقصد امارات یا ایران ثبت نشده است.

پس کفش ویتنامی چیست؟

کفش ویتنامی یا لیبل Made In Vietnam یک طبقه بندی کیفی غیر رسمی برای کفش های تولید چین است. در واقع کارخانه های چینی برای طبقه بندی کیفیت خوب کفش از لیبل ویتنام برای کفش استفاده می‌کنند.

شاید از خود بپرسید اگر در چین تولید می‌شود و کیفیتش نیز خوب است، چرا باید از لیبل کشور دیگری استفاده شود؟ پاسخ ساده است: فرار از تخلف. مقصد کفش های غیر اورجینال تنها کشورهایی مانند ایران نیست، این کفش ها در بسیاری از کشورها به جای کفش اورجینال به خریداران فروخته می‌شود. تولید کالا با برند شرکت های دیگر تخلف بزرگی ست و کارخانه های چینی برای فرار از این تخلف و عواقبش از لیبل ویتنامی استفاده می‌کنند.

تقریباً قریب به اتفاق کفش های غیر اورجینال با لیبل ویتنام تولید می‌شوند، اما لیبل کشورهایی مانند چین، اندونزی، سنگاپور و … نیز در میان این کفش ها به چشم میخورد.

 

قبل از بررسی تفاوت کفش های اصلی و های کپی، تفاوت کفش های کفش های ویتنامی را با هم مقایسه کنیم

سوال اساسی : آیا کفش‌های ویتنامی نیز با هم فرق دارند؟!

همانطور که گفته شد محصولات تولید شده با لیبل ویتنام به طور کلی دارای کیفیت خوبی هستند، اما کیفیت تمام کفش ها یکسان نیست و دارای درجه‌بندی کیفی هستند. این درجه بندی که باعث تفاوت قیمت نیز می‌شود بسته به کیفیت متریال و مواد اولیه به کار رفته زیره و رویه کفش می‌باشد. پس در نظر داشته باشید که کارخانه های کفش سازی ذر چین کفش های متفاوتی تولید می‌کنند؛ پس بله می‌توان گفت قطعا کفش ویتنامی با کیفیت های متفاوتی تولید و عرضه می‌شود. و به احتمال زیاد شما تفاوت کفش های ویتنامی را با هم به صورت معمول متوجه نخواهید شد.

نکته: تمام کفش های های کپی کیفیت و به طبع آن قیمت یکسان ندارند.

به مثال های زیر برای تفاوت قیمت و کیفیت کفش های های کپی زیر توجه کنید. این کفش ها در ظاهر تقریبا همه با هم یکی هستند و تفاوت چندانی ندارند، اما متریال استفاده شده در آنها متفاوت است.

به دو تصویر زیر دقت کنید، کاملا شبیه هم هستند (Nike VaporFly next 3) و هر دو آن ها لیبل ویتنام دارند و به عنوان محصول های کپی به فروش می‌رسند. اما قیمت آن ها با هم حداقل 2 میلیون تفاوت دارد.

کفش مستر کوالیتی نایک ویپرفلای ۳

کفش مستر کوالیتی نایک ویپرفلای ۳

این مدل کفش نایکی از تصویر پایین حداقل 2 میلیون گران تر است

کفش های کپی نایک ویپرفلای ۳

کفش های کپی نایک ویپرفلای ۳

 

کیفیت مستر کوالیتی یعنی چی؟

فرض کنید شما میخواهید کفش نیوبالانس ۹۰۶۰ بخرید. از این کفش نیوبالانس کیفیت های متعددی وارد شده است. در بازار ایران به بالاترین کیفیت وارد شده از این کفش اصطلاحا کیفیت مستر یا مستر کوالیتی می‌گویند و به کیفیت های پایینترش ولو تفاوت قیمت خریدش ۵ یوان باشد، های کپی.

 

فرق کفش مستر و های کپی، تفاوت مستر کوالیتی و های کپی در چیست؟

همانطور که بالاتر گفته شد کفش های غیر اورجینال نیز دارای تفاوت کیفی و قیمتی هستند، در ایران آن ها را با القابی مانند مستر کوالیتی، های کپی یا درجه ۱، درجه ۲ و درجه ۳ تقسیم بندی میکنند. حال میخواهیم به تفاوت این دسته ها بپردازیم.

در کشور مبدا کفش های وارداتی (چین) هیچ طبقه بندی ای برای کفش های غیر اورجینال وجود ندارد. فقط قیمت است و قیمت. از هر کفش بیش از ده ها کیفیت مختلف با قیمت های مختلف تولید و عرضه می‌شود و هیچ کدامشان نامش های کپی یا مستر کوالیتی نیست. در حقیقت این القاب در بازار ایران برای راحتی کار به کفش ها اطلاق می‌شود. نکته مهم اینجاست اگر اختلاف کیفی کفش در یک مدل بیش از حد نباشد محال است خریدار بتواند به سادگی و با مقایسه چشمی تفاوت کفش های کپی از مستر کوالیتی را متوجه شود. و این شباهت شدید ظاهری باعث می‌شود زمینه برای سودجویان فراهم گردد.

 

چگونه کفش های کپی، اورجینال و مستر کوالیتی را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

اگر از یک مدل کفش چند جفت نخریده باشید و آن ها را چند مدت استفاده نکرده نباشید، نمی‌توانید تفاوت کیفیت را تشخیص دهید. کیفیت های متفاوت یک کفش معمولا بسیار شبیه هم هستند و تفاوت هایش با وزن کردن یا در طولانی مدت مشخص می‌شود. راه تشخیص تضمینی کیفیت کفش ها و پیشگیری از ضرر مالی خرید کالایی با کیفیت پایین تر، خرید از فروشگاه های معتبر است. فروشگاهی که قبلا از آن خرید کرده اید و به تناسب قیمت و کیفیت کفش هایش اطمینان دارید. راهی ساده و مطمئن تر وجود ندارد.

خرید کفش با کیفیت درجه یک

 

تفاوت کفش های اورجینال و های کپی در متریال اولیه

قطعا تفاوت متریال یکی از فاکتور هایی است که تفاوت قیمت ایجاد می‌کند و باعث افزایش قیمت کفش های اورجینال می‌شود. اما این بالا بودن قیمت تنها به دلیل استفاده از مواد با کیفیت نیست چرا که اگر شما یک بار هم که شده کفش های کپی با کیفیت را امتحان کرده باشید، متوجه این موضوع می‌شوید که کفش های “های کپی” یا “مستر کوالیتی” از نظر کیفیت، تفاوت چندانی با کفش اورجینال یا اصل ندارند. پس تفاوت قیمت بخاطر چیست؟ یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می‌شود این تفاوت قیمت ایجاد شود هزینه ایست که خریدار برای خرید جنس برند می‌پردازد.

 

کفش اورجینال را به هر قیمتی نمیتوان خرید!

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که یک کفش اورجینال که به عنوان مثال ۱۲۰ دلار ارزش دارد زمانی که به ایران برسد با دلار این تاریخ که شصت هزار تومان است قیمتش به حدودا ۹ میلیون تومان می‌رسد. سود فروشنده و … را هم به آن اضافه کنید به قیمت ۱۳ تا ۱۴ میلیونی می‌رسید. حالا به عنوان مثال این کفش ۳۰ درصد تخفیف دارد. چطور ممکن است این کفش را شما به قیمت 6 میلیون در بازار به عنوان اصلی بفروشند؟

نا گفته نماند این قیمت تقریبا حداقل قیمت یک کفش کتانی ۲۰۲۳ در خارج از کشور است. (کفش امسال یا سال پیش)

 

نتیجه گیری کلی درباره مقایسه کیفیت کفش های اصلی و های کپی

به طور کلی کفش های وارداتی غیر اورجینال دارای تنوع کیفیت و قیمت هستند که به دلیل متریال استفاده شده در آن است. باید توجه کنید که این محصولات را از کدام فروشگاه خریداری میکنید. برای همین منظور ما به شما فنزواستایل را پیشنهاد می‌کنیم.

قیمت کفش های اورجینال با توجه به هزینه واردات آنها معمولا به صرفه نیست و به همین دلیل بسیاری از فروشنده ها کفش های غیر اورجینال با کیفیت خوب را به جای کفش های اصلی به خریداران میفروشند. دقت داشته باشید که کفش های اورجینال را باید با توجه به قیمت وارد کردن محصول به کشور محاسبه کنید و ببینید آیا این کفش با توجه به قیمت فروشش اصلی است یا به جای اصلی به فروش می‌رسد. هر چند شاید این نکته هم کافی نباشد.

محصولات های کپی وارداتی دارای کیفیت قابل قبول بالایی هستند و درجه های بالای این کفش ها از لحاظ کیفیت بسیار عالی می‌باشد و می‌توانید با اطمینان خاطر از آن استفاده کنید.

فنزو استایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *