همه لوگوی جامپمن را می شناسند. این نماد نمادی از برند جردن است که نشان دهنده تجمل، استایل و لباس های خیابانی است. و همه چیز با ایر جردن آغاز شد.

بیایید نگاهی به تاریخچه Air Jordans بیندازیم تا بفهمیم چگونه این کفش ها به نماد امروزی تبدیل شده اند.

اوایل کار جردن

در اوایل دهه ۱۹۸۰، جردن یک ستاره در حال ظهور بود. در طول سال دوم دانشگاه، او به عنوان بهترین بازیکن کالج معرفی شد. تنها یک سال بعد، در سال ۱۹۸۴، او سومین منتخب درفت NBA شیکاگو بولز بود. در همان سال، او طلای المپیک را در تیم بسکتبال مردان ایالات متحده کسب کرد.

با وجود اینکه مایکل جردن تازه کار بود، اما آن-فایر بود.

مایکل جردن

همکاری جردن با نایک

به عنوان یک ستاره در حال ظهور، جردن در حال بررسی قراردادهای همکاری بود. برند شماره یک در آن زمان کانورس بود و همه نام‌های بزرگ بسکتبال از آن استفاده می‌کردند – از جمله لری برد و مجیک جانسون. به همین دلیل، این شرکت نمی توانست جردن تازه کار را در اولویت قرار دهد.

اما اولین انتخاب او آدیداس بود. اما برند او را رد کرد و فکر می‌کرد که او برای تصویری که می‌خواستند منتقل کنند شخصیت کوچکی است.

با وجود رد آدیداس، جردن نمی‌خواست دیگر پیشنهاد روی میز را بپذیرد: نایک.

در آن زمان، نایک یک برند لباس ورزشی نسبتا کوچک بود که عمدتاً بر روی کفش های رانینگ تمرکز داشت.

با این حال، پیشنهاد نایک باورنکردنی بود: یک قرارداد پنج ساله به مبلغ 2.5 میلیون دلار. این قرارداد در آن زمان بی سابقه بود و دیوید فالک، ایجنت جردن، این را می دانست. بنابراین او از جردن التماس کرد که این معامله را بپذیرد و حتی از مادر جردن درخواست کرد تا او را متقاعد کند.

در حالی که مادرش او را به سمت قرارداد نایک هل می‌داد، جردن موافقت کرد. و در سال ۱۹۸۴، تیم رویایی متولد شد.

مایکل جردن

طراحی کفش های ایر جردن

در حالی که فالک (مدیر برنامه مایکل جردن) می خواست نام خط جدید کفش را «مایکل جردن» بگذارد، نایک موافقت نکرد. این شرکت نمی‌خواست تمام اعتبار طراحی به یک بسکتبالیست تازه کار که هنوز اولین فصل حرفه‌ای خود را بازی نکرده بود، برسد.

در عوض، آنها نام Air Jordan پیشنهاد دادند، که هم به فناوری بالشتک هوا (air) که نایک به تازگی توسعه داده بود اشاره داشت و هم به مدت زمانی که جردن هنگام بازی بسکتبال در هوا می گذراند.

البته توسعه ایر جردن وان های واقعی کمی زمان برد. اولین کفش‌های نایکی که جردن پوشید، Air Ships بود که بسیار شبیه به کفش‌های Air Force 1 بود که اخیراً نایک طراحی کرده بود.

طراحی ایر جردن های اولیه الهام گرفته از رنگ مشکی و قرمز پررنگی بود که در لباس شیکاگو بولز به کار رفته بود.

تبدیل شدن به یک نماد

برآورد نایک از فروش کفش ایر جردن ۳ میلیون دلار بود، اما آنها تنها در سال اول ۱۲۶ میلیون دلار فروختند. در واقع این قرارداد برند نایک را به آنچه امروز است تبدیل کرد.

اما بخشی از دلیلی که آنها تعداد زیادی فروختند بازاریابی هوشمندانه بود. گفته می شود NBA هر بار که مایکل جردن را ایر جردن 1 می پوشد، 5000 دلار جریمه می کند زیرا رنگ آمیزی با دستورالعمل های یکنواخت مطابقت نداشت. نایک از آن استفاده کرد و تبلیغاتی با عنوان “کفش‌های ممنوعه” ساخت.

این موضوع سر و صدای زیادی را در مورد ایر جردن و به طور کلی کفش های ورزشی بسکتبال ایجاد کرد و موجب آغاز فرهنگ امروزی کفش ورزشی شد.

نکته خنده دار این است که جردن احتمالا هرگز برای پوشیدن “کفش ایر جردن” جریمه نشده است. در واقع، برخی منابع می گویند که او در واقع کفش های air ships قرمز و مشکی را پوشیده بود و ایر جردن های معروف به «ممنوع» هرگز ممنوع نشده بودند.

چه درست باشد و چه فقط یک طرح بازاریابی هوشمندانه، تأثیر فوق العاده و ماندگاری داشت.

تکامل کفش های ایر جردن و جردن رترو

ایر جردن قدرتمند شروع شد – و آنها در 40 سال گذشته به تسلط خود ادامه دادند. در طول سال ها 37 ورژن، به علاوه بازگشت برخی از نمادین ترین طرح های اصلی وجود داشته است.

سری رترو، کفش های مد روز است، بنابراین بیایید به برخی از داغ‌ترین کفش‌های جردن رترو نگاهی بیندازیم.

 

 

ایر جردن فور

کفش جردن رترو 4

مایکل جردن هنگام پرتاب نمادینی را که با آن کلیولند کاوالیرز را از پلی آف 1989 NBA حذف کرد، ایر جردن  ۴ پوشیده بود. این و طراحی منحصر به فرد بال کفش، بلافاصله این کفش‌های کتونی را به محبوبیت بی‌نظیری تبدیل کرد.

کفش جردن فور رترو دارای همان طراحی نمادین بال با مشبک و طراحی منحصر به فرد زیره است. شما می توانید آنها را در چندین رنگ، از سفید و خاکستری خنثی گرفته تا آبی، سیاه و قرمز در فروشگاه فنزو استایل پیدا کنید.

خرید نایک جردن فور

ایر جردن وان

جردن رترو 1

هیچ کفشی از سری ایر جردن بهتر از ایر جردن وان نیست – کفشی که توسط NBA “ممنوع” شد و کفش ورزشی که فرهنگ کفش و کتونی را آغاز کرد. و به همین دلیل است که Jordan Retro 1 هنوز هم بسیار محبوب است.

امروزه، آنها در رنگ های مختلف – از جمله طراحی قرمز، سیاه و سفید که یادآور دوران اولیه حرفه بسکتبال مایکل جردن است، عرضه می شوند. یا می‌توانید چیزی کمی متفاوت انتخاب کنید، مانند مدل Jordan Retro 1 Low. حتی با وجود تغییر شکل ظاهری، ارتباط با Air Jordan 1 اصلی غیرقابل انکار است.

خرید نایک جردن وان

 

ایر جردن ۱۱

جردن رترو 11

بیایید چند سال به جلو برویم تا سال 1995 که نایک برای اولین بار Air Jordan 11s را عرضه کرد. هم مایکل جردن و هم طراح این سری کفش، تینکر هتفیلد گفته اند که این کفش مورد علاقه آنها از سری ایر جردن بوده است. به علاوه، درست زمانی که مایکل جردن پس از یک بازنشستگی کوتاه به NBA بازگشت و شیکاگو بولز را به قهرمانی سه ساله رساند، منتشر شد. و فراموش نکنیم که او ایر جردن 11 را با رنگ مشکی برای فیلم کلاسیک «Space Jam» پوشید.

طراحی جردن ۱۱ نیز نمادین بود. دارای چرم لاکی، لاستیک شفاف در زیره و یک واحد هوای تمام قد برای راحتی بیشتر بود.

از آنجایی که ایر جردن ۱۱ اصلی بسیار محبوب بود، منطقی است که کفش های جردن ۱۱ رترو نیز موفق باشد. این کفش‌های دارای زیره و طراحی مشابه Air Jordan 11s هستند و در رنگ‌های کلاسیک قرمز، سفید و مشکی عرضه می‌شوند.

ایر جردن ۳

جردن رترو 3

ایر جردن ۳ ها هنگامی که در سال 1988 عرضه شد، موج عظیمی ایجاد کرد. آنها اولین کفش و کتونی های ایر جردن بودند که نشان جامپمن را داشت، اولین ایر جردن با طراحی تینکر فیتفیلد، اولین ایر جردن هایی که زیره ایر آن کپسولی و قابل مشاهده بود.

از آنجایی که این کفش بسیار ترند بود، منطقی است که چرا کفش ایر جردن ۳ رترو نیز بسیار محبوب هستند. یکی از جذاب‌ترین طرح‌ها در حال حاضر Air Jordan Retro 3 با جزئیات طلایی و رویه چاپ فیل روی پنجه و پاشنه پا است.

میراث ایر جردن

تبلیغات هوشمندانه ای که ایر جردن های  «ممنوع شده» را تبلیغ می کرد، سر و صدای اولیه را در مورد کفش ها به راه انداخت. اما چیزی که این میراث را زنده نگه داشت خود مایکل جردن بود.

او نه تنها یکی از بهترین بسکتبالیست های تمام دوران است، بلکه شخصیتی قابل بازاریابی دارد. دوستداران بسکتبال دوست داشتند مانند او باشند و بقیه دوست داشتند شبیه او شوند. بنابراین کفش هایی که او می پوشید، سبک مشخصی داشت.

مایکل جردن محصولی لوکس را تبلیغ کرد که برای بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد خارج از بودجه بود، اما فقط تبلیغات کفش‌های ورزشی را افزایش داد. او کفش های ایر جردن را تبدیل به یک نماد کرد – نمادی که همه باید داشته باشند.

با وجود گذشت ۲۰ سال از بازنشستگی مایکل جردن در NBA، برند جردن که او همچنان بر فرهنگ لباس خیابانی حاکم است.

بگذار میراث زنده بماند

برند جردن برای سال‌ها یکی از اصلی‌ترین محصولات مد بوده است و پایانی برای آن وجود ندارد. شما می توانید کفش ایر جردن محبوب خود را از فروشگاه فنزو استایل تهیه کنید.

خرید نایک ایر جردن

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *